onsdag 28 november 2012

K som i Kärlek

En läsare mailade och ville att vi skulle berätta lite mer om oss själva och hur vi ser på vissa saker. Tänkte att jag skulle kunna skriva om ett ämne varje dag denna vecka, så idag tänkte jag börja skriva om Kärlek.

Det olika ämnena:
-Kärlek
-Skola
-Jobb
-Vänner
-Familj
-Alkohol
-Festa
-Mode

Kärlek
Kärlek kan betyda olika saker för varje person och självklart behöver man inte bara känna kärlek till just en. Men antar att du vill veta om kärlek mellan två personer. Kärlek för mig är det största som finns, jag skulle aldrig klara mig utan den kärleken jag får från mina nära.
Men när man ska börja prata om kärlek som i kär, så blir det helt plötsligt andra känslor. Vissa kan bli kär i någon sådär medan andra har det svårare, det finns inget rätt eller fel i detta... det är hormoner som börjar bubbla och ha sig i våran kropp.
Jag är den typen av tjejen som har väldigt svårt för att bli kär, men när jag blir kär så faller jag hårt. Jag har varit kär i 3 killar i mitt liv, och inleder aldrig något om jag inte känner något från början.
När man blir kär vill man självklart att killen ska känna detsamma, vissa visar detta tydligare än andra. Många vågar aldrig berätta för killen/tjejen att han/hon tycker om honom medan andra börjar skicka blommor och fina kärleksbrev.
Själv är jag den typen som aldrig berättar eller visar något, som också har sina nackdelar. Har aldrig sagt till en kille att jag tycker om honom, men detta har även med att jag måste vara 100 % säker på att han känner detsamma (som jag skrev i tidigare inlägg)
Alla är osäkra och om du tycker om honom/henne så har du inget att förlora, bättre att ångra något man gjorde än att ångra något man inte gjorde.
Kan berätta att det gör ondare att gå och tänka, tänk om och aldrig kunna gå vidare än att berätta hur man känner och sedan få svar.
Sitter och skriver råd som jag själv behöver ta in, för när det kommer till att vara kär är jag en mes. Min största skräck skulle vara att få en dörr smälld i ansiktet, att ens skriva till någon jag tycker om ger mig ångest innan. Kan sitta i 2 timmar och tänka, vad ska jag skriva för att jag är rädd att inte få ett svar.
Tror inte det bara är jag som känner detta, och därför berättar jag det för er så ni vet att ni inte är ensamma. Stå upp för er själva, låt ingen utnyttja er eller trycka ner er. Om han inte tycker om dig, så är det inte den rätta.  Även om det skulle ta flera år innan du kom över personen, så kommer du hitta en annan och du kommer bli överraskad hur lätt du då glömmer den andra.
Jag har varit den som kan sitta och sörja en kille i flera år, och då kan jag inte ens prata/flörta med någon annan för att jag känner mig som en elak person då, medan andra går vidare genom att träffa en ny och sedan låter kärleken växa.
Många har berättat för mig att jag är rätt flörtig som person (fast jag inte ens flörtar) Jag skämtar och kan kramas och dampa loss, har försökt att få bort detta lite för märkt att flera har misstolkat mina signaler, har hänt att killar börjat köpa presenter till mig fast vi bara pratat en gång eller att dem skriver varje sekund fast jag aldrig svarar. Japp, detta låter sjukt men sant. 
Grejen med kärlek är att den får oss att bete oss konstigt, jag som är väldigt utåt och kan berätta hela min livshistora eller vad jag har gjort utan problem blir helt plötsligt den lilla mesen som aldrig vågar säga vad jag egentligen känner. Kommer nog alltid vara så, men har iallafall tagit steget att börja skriva osv (ibland)
Tror även många tror att jag haft många killar osv, men det är helt tvärt om. Jag är väldigt pryd i det stadiet för att jag känner direkt om det känns rätt med personen och om jag då börjar skriva tillbaka skapar jag falska förhoppningar och måste sedan berätta för personen att jag inte känner detsamma.
Så till er som är kära, njut av det, det är inte varje dag man blir kär. Sedan till er som utnyttjar, snälla... det kommer aldrig något bra ifrån det. Sen till er med krossat hjärta, det är inte slutet, det är en början.
Så några tips:
- Stå upp för dig!
- Berätta vad du känner
- Våga
- Och tänk att alla är olika

- Emmy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar