söndag 6 januari 2013

Theatre Arts

Tumblr_mfd3unsbfi1qbwvhpo1_500_large
Har varit rätt upptagen med att tänka på allt kul vi kommer göra i usa. Tankarna på flytt, hur lägenheten ser ut, vad vi kommer träffa för människor, hur landet är och ja... Jag har helt enkelt glömt bort att jag faktiskt ska studera också.
Nu har det ju gått sådär en termin sedan jag faktiskt pluggade. Minns när jag började trean och det var rätt svårt att komma in i det efter sommarlovet. Hur kommer då inte det här vara? Känns som jag glömt bort hur man pluggar. Vi kommer ju faktiskt inte bara stå på en scen och citera Shakespeare. Vi läser lite teori också. Tänkte att ni kanske var intresserade av att veta vilka kurser vi ska läsa, så här är de!

Development of Drama: Greek to Renaissance
Vi studerar dramalitteratur från antikens Grekland, Rom och Asien fram till 1600-talet. Vi läser och analyserar pjäser och ökar på detta sätt vår förståelse för teaterns sociala kraft och utveckling.
Beginning Acting
Kursen ger oss grunderna inom skådespeleri. Målet med kursen är att vi ska få en stabil skådespelargrund att stå på och öka vår trygghet i att agera och gestalta olika roller.
Understanding Scenography
Vi lär oss ursprung och utveckling av teaterscener, kostymer, ljusdesign och om modern scenografisk praxis och dess relation till teaterföreställningar. Vi lär oss hur man bygger upp och utformar en funktionell och effektfull scenmiljö.
Development of Drama: Restoration to Contemporary
Vi analyserar pjäser från 1600-talet fram till modern tid. Vi studerar varje periods storverk och teaterns utveckling, historia och samtida påverkan.
Intermediate Acting A
Betonar ''work on oneself'' och ger förbättrad koncentrations- och observationsförmåga, kunskap om förberedelsetekniker etc. Genom scenengagemang erhåller vi grundläggande skådespelarfärdigheter.

Sen kommer vi även ha två till kurser. Den ena bestäms åt oss och den andra får vi välja själva. Vi har båda valt inriktningen Performance (finns även production & design) där det finns fyra ämnen. Men här är de två jag hoppas att jag får:
Acting for the Camera
Vi får de grundläggande verktygen för att utveckla och förmedla karaktärer, känslor och agera framför kameran.
Voice and Diction
Röstutbildning; ljud och ljudapparaten, tal, röstkvalitet, styrka, ton, fonetik, dialekter och uttal.

Minns faktiskt inte vilka de andra var. Men nu har ni lite koll på det. Schemat har vi inte fått än, så jag har ingen aning om hur det kommer se ut. Dock är det ju lite annorlunda i usa, så det kan hända att vi kommer få gå kvällskurser, då slutar man halv nio har jag för mig.
Tror ändå att den här skolupplevelsen kommer vara bättre än den här i Sverige. Längtar till det!

- Natalie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar